روان سالم تر

مشخصات بلاگ
روان سالم تر

امروزه نیاز به تغییر لازمه ی داشتن یک زندگی موفق است. افرادی که همه روزه تصمیم به تغییر می گیرند تا امروزشان با دیروزی که رفته است و فردایی که نیامده متفاوت باشد افرادی هستند که تغییر و تحول را لازمه ی رشد و داشتن یک زندگی سالم و شاد می دانند.
این وبلاگ به شما کمک خواهد کرد تا تغییری هرچند کوچک در زندگی خودتان ایجاد کنید. خوشحال می شوم به عنوان یک راهنما سهمی در زندگی تان برای تغییر داشته باشم.
با آرزوی موفقیت برای شما

بایگانی
آخرین نظرات

۲ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

سه شنبه, ۹ شهریور ۱۴۰۰، ۰۷:۳۸ ب.ظ

ایجاد این عادتها باعث جذب اتفاقات مثبت میشه!

                                                     A photo of blocks that say: "Build good habits"     

 

یه قانون طلایی و مهم وجود داره برای رسیدن به هر اون چیزی که آرزوی اون رو در دلت داری. همه ی ما یه سری اسباب و لوازم برای داشتن خوشحالی، شادمانی، آرامش، ثروت و حال خوب نیاز داریم اما اینکه کدوم کارها اولویت دارتر و ستاره داره مهمه.

چند تا صفت و ویژگی مهمی که باعث خلق انرژی مثبت میشه هرچند ظاهرش ساده است اما عمل کردن به اون و ایجاد این روحیات در خودمون اهمیت بیشتری داره که خوب گاهی سخته.

اولین چیزی که اثر مهم و قابل دیدنی در خودمون و زندگی مون ایجاد می کنه بخشیدنه. بخشیدن به این معنا که از هر چیزی که در زندگیم وجود داره به دیگران ببخشم. مثلاً من از علمم میتونم به دیگران ببخشم و بدون داشتن چشم داشتی به داشتن زندگی بهتر و حال خوب اونا کمک کنم. شما آدم مهربون و خوش قلبی هستین و می تونین وقتایی که یکی از دوستان یا نزدیکان تون حال روحی خوبی نداره دل داریش بدین و کمکش کنین تا آرامش بهش برگرده. یه نفری کلی کتاب خوب داره که میتونه به دیگران امانت بده یا حتی هدیه بده که اونها هم بتونن از کتابها استفاده کنن. خلاصه هر کدوم ما منابعی داریم چه روحی، چه معنوی، چه عاطفی و چه علمی که می تونیم باهاش نسبت به دیگران بخشنده باشیم.

دومین چیزی که باعث حال خوب در شما و دیگران میشه رد نکردن دست نیاز دیگرانه.

تا حالا شده یه نفری ازتون کمکی بخواد یا چیزی بخواد که مجبور بشه عزت نفسش رو زیرپاش بذاره و درخواست کنه؟

حتماً شما هم توی زندگی تون پیش اومده که کسی ازتون تقاضایی داشته باشه و شما هم میتونین در حد توان تون کاری برای اون نفر انجام بدین و بنا به دلایلی یا ندونستن اثر معنوی این عمل و رفتار اون کمک رو نکرده باشین. اما یکی از چیزهای مهمی که خیلی توی پیشرفت فردی و اجتماعی ما نقش مهم و مؤثری داره و احساس خوبی رو به ما منتقل خواهد کرد، همینه که وقتی کاری ازمون برای دیگران برمیاد به هر صورتی که اونها موردنیازشونه، دستشون رو رد نکنیم.

سومین نکته ی مهمی که به اندازه ی دوتای قبلی جزء عادت های مهم و کلیدی در موفقیتِ ماست، ایجاد حال خوب و احساس خوب در دیگرانه. شما می تونین هر روز لبخند روی لب هاتون داشته باشین، می تونین با زدن حرفهای خوب و امیدوارکننده احساس خوبی رو به دیگران منتقل کنین، می تونین شنونده ی خوبی برای دیگرانی باشین که گاهی وقتا حال خوب و احساس خوبی ندارن، شما می تونین وقتی که کسی از چیزی یا رفتاری ناراحته حرفهایی بزنین که اون رو آرومش کنین، شما می تونین ... ،  اینقدر بازگشت این عمل شیرین و قابل درکه که مطمئنم اگر این سه تا نکته رو به صورت عادت در خودتون ایجاد کنین تغییرات مهمی در زندگی تون پیش خواهد اومد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ شهریور ۰۰ ، ۱۹:۳۸
mina nikseresht

                                                                                                  

فکر کنید که چقدر به نفع دیگران خواهد بود اگر شما تنش کمتری داشته باشید، کمتر نگران و یا تحریک پذیر باشید و در مقابل آرامش و رضایت بیشتر داشته و پر از مهر و محبت باشید.

مقالات و پژوهش های تخصصی در علم روانشناسی بر روی موضوع تاب آوری روانی انجام شده است و کتابهایی نیز در این راستا و روش های بهبود و توسعه ی آن نگاشته شده است. به راستی افرادی که تاب آوری روانی بالایی دارند از چه ویژگی ها و شاخص های روانی و رفتاری برخوردارند و آیا افراد می توانید با آموختن و یادگیری این مهارت ها، تاب آوری روانی خود را توسعه دهند و چطور این فرآیند رخ خواهد داد؟ در چند مقاله قبل تر به این اشاره شد که تاب آوری روانی شامل همدلی و... است اکنون به ادامه و شرح این چگونگی خواهم پرداخت.

شماره ی دوم

خودتان باشید

هنگامی که با دیگران با احترام و مهربانی رفتار می کنیم معمولاً بهترین خصلت های آنها بروز می کند. زمانی که بتوانیم با خود نیز اینگونه برخورد کنیم، تقریباً همین اتفاق برای خودمان می افتد. با این حال بسیاری از ما دوستان بهتری برای دیگران هستیم تا برای خود. ما به درد آنها اهمیت می دهیم، ویژگی های مثبت آنها را می بینیم و با آنها رفتاری عادلانه و مهربانانه داریم. اما شما چگونه دوستی برای خود هستید؟ بسیاری از افراد در مورد خودشان بسیار سخت گیرند، با سرزنش، وسواس، دودلی و بی اعتمادی به خود، همه چیز را بیشتر خراب می کنند تا بسازند. تصور کنید به همان صورتی که با دوستی رفتار می کنید با خودتان رفتار کنید. شما امیدوارکننده، با محبت و دلسوز خواهید بود و به این ترتیب به خود کمک خواهید کرد تا التیام یابید و رشد کنید، آن روز چگونه خواهد بود. زمانی که قدردان نیات خیر و خوش قلبی خود باشید و کمتر خود را سرزنش کنید، چه حسی خواهید داشت.

چرا خوب است که با خود خوب باشیم؟

دانستن دلایل اینکه چرا خوب و مهم است که از خود حمایت کنید، کمک کننده ی موثری است. زیرا در غیر این صورت، این نوع باورها می توانند اوضاع را تحت اختیار خود در آورند: « واقعاً خودخواهی است که به چیزی که خودت میخواهی فکر کنی.»، « تو لیاقت عشق را نداری»، « ذات تو بد است»،« اگر به رویاهای بزرگ تری فکر کنی شکست میخوری».

اولاً یک اصل کلی وجود دارد که براساس آن باید با افراد با نزاکت و همدلی رفتار کنیم. در واقع، «افراد» شامل شخصی که برچسب اسم شما روی او است هم می شود. « قانون طلایی» یک خیابان دوطرفه است: با خود همانطور باشید که با دیگران هستید.

ثانیاً هرچه تاثیر بیشتری روی کسی داشته باشیم، مسئولیت بیشتری داریم تا با او رفتار خوبی داشته باشیم. به عنوان مثال، جراحان، تاثیر زیادی روی بیماران خود دارند، بنابراین هنگام عمل جراحی، در مراقبت از آنها مسئولیتی بس عظیم دارند. چه کسی بیشتری تاثیر را بر شما می گذارد؟ خودتان. هر دو شما، آنکه در این لحظه است و آنکه در آینده خود خواهید بود: کسی که در یک دقیقه بعد، هفته یا سال بعد خواهید بود. اگر در مورد خودتان مانند کسی که وظیفه مراقبت و مهربانی از او را دارید، فکر کنید، چه چیزی در نحوه صحبت کردن با خودتان عوض خواهد شد؟ و روزتان چگونه خواهد گذشت؟

ثالثاً خوب بودن با خودتان به نفع دیگران هم هست. هنگامی که افراد سلامت روان خود را بالا ببرند، معمولاً در روابط شان صبورتر، همیارتر و دلسوزتر خواهند بود. فکر کنید که چقدر به نفع دیگران خواهد بود اگر شما تنش کمتری داشته باشید، کمتر نگران و یا تحریک پذیر باشید و در مقابل آرامش و رضایت بیشتر داشته و پر از مهر و محبت باشید.

می توانید قدم های عملی بردارید تا به خود کمک کنید و به این باور برسید که واقعاً خوب است با خودتان رفتاری توأم با احترام و همدلی داشته باشید.

می توانید از این جملات به عنوان تلقین های روزانه استفاده کنید و آنها را جایی بچسبانید و هر روز آن را با خود تکرار کنید: « من از خودم حمایت می کنم.»، « من به خاطر خودم مقاومت می کنم» و یا « من هم اهمیت دارم». آن ها را برای خود بلند بخوانید و نیز جایی بگذارید که هر روز ببینید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۲ شهریور ۰۰ ، ۱۲:۰۶
mina nikseresht