روان سالم تر

مشخصات بلاگ
روان سالم تر

امروزه نیاز به تغییر لازمه ی داشتن یک زندگی موفق است. افرادی که همه روزه تصمیم به تغییر می گیرند تا امروزشان با دیروزی که رفته است و فردایی که نیامده متفاوت باشد افرادی هستند که تغییر و تحول را لازمه ی رشد و داشتن یک زندگی سالم و شاد می دانند.
این وبلاگ به شما کمک خواهد کرد تا تغییری هرچند کوچک در زندگی خودتان ایجاد کنید. خوشحال می شوم به عنوان یک راهنما سهمی در زندگی تان برای تغییر داشته باشم.
با آرزوی موفقیت برای شما

بایگانی
آخرین نظرات

۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

پنجشنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۳:۵۵ ب.ظ

فرق بین رؤیا و واقعیت

فرق بین رؤیا و واقعیت

باب پراکتور

سال‌هاست من به مسأله‌ای مهم در زندگی‌ام ایمان پیدا کرده‌ام و به موجب موهبت‌های این ایمان، به بسیاری از خواسته‌های قلبی‌ام دست یافته‌ام. اکنون قصد دارم این موضوع را در قالب مقاله‌ای با شما در میان بگذارم.

امروزه ما در دنیایی سرشار از فرآیندهای تکنولوژیک و کاملاً متفاوت با چند قرن پیش زندگی می‌کنیم. اما حقیقت امر آن‌که بنیاد و ریشه‌ی هر آفریده‌ی دست بشری، تنها خیال‌پردازی‌ها و تصاویری دور از واقعیت بوده که در ذهن‌ها شکل گرفته‌اند. بعد، همان شخصیت‌های خلاقی که این تصاویر ذهنی بدیع و دسترس‌ناپذیر را در ذهنشان مجسم کردند، شجاعت به خرج داده و برای اختراع آن‌ها، فرضیه‌ها و نظریاتی ارائه کردند و در نهایت، پس از عبور از پیچ و خم‌ها و موانعی که مرتب سر راهشان سبز می‌شد، توانستند آن فرضیه‌ها را تبدیل به واقعیت کنند. همگی این ابداعات و اختراعات بزرگ بشری، نتیجه‌ی پیشروی‌های شکست‌ناپذیر خیال‌پردازان و نظریه‌پردازانی بوده که یکی‌یکی موانع را درمی‌نوردیدند و به‌سمت مقصد متعالی‌شان به پیش می‌رفتند و به این‌که سایرین، آن‌ها را مشتی افراد خیالاتی و دیوانه بخوانند، کوچک‌ترین بهایی نمی‌دادند.

خیال‌پردازی: جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، مالامال از افکار است، و صد البته که فکر، نوعی انرژی خلاق است. تجسم، شکل بخشیدن به رؤیاهایی است که در ذهن می‌پرورانیم، و نکته‌ی مهم برای جهت یافتن انرژی فکر به‌سمت واقعیت، آن است که تصویری دقیق و شفاف از خواسته‌تان داشته باشید و از تصاویر کلی و مبهم بپرهیزید. سعی کنید در ذهنتان آرزوهایی بزرگ بپرورانید، و هیچ ترسی از عظمتشان نداشته باشید. نگران نباشید قرار است از چه طریقی، خواسته‌ی شما محقق شود. در ذهنتان لحظه‌ای را مجسم کنید که آرزویتان به‌طور کامل برآورده شده است؛ آن را حس کنید، لمس کنید و طعم لذت‌بخش آن را بچشید. تجسم و تحقق خواسته‌های شما همانا و گشودن دروازه‌های نعمت از سوی پروردگار کائنات همانا.

آیا به‌راستی خواسته‌تان را می‌خواهید؟

سؤال این است که آیا به‌راستی، خواسته‌تان را می‌خواهید؟ آیا آن‌قدر طالب آن هستید که حاضر باشید در راه رسیدن به آن، از هیچ نوع فداکاری دریغ نکنید؟ به‌یاد داشته باشید معنای فداکاری، از دست دادن یک چیز تا ابد نیست، بلکه گذشتن از چیزی در زمان حاضر است برای رسیدن به چیزی بزرگ‌تر در آینده دانش‌آموز دوران پیش‌دانشگاهی، از تماشای روزانه‌ی تلویزیون صرف نظر می‌کند تا به درس‌های کنکورش برسد، چون هدف متعالی او قبولی در رشته‌ی تحصیلی دلخواهش است.

قانون جذب فعال می‌شود

حالا نوبت مرحله‌ی نهایی رسیده است. از وقتی به تحقق رسیدن آرزویتان را در ذهنتان مجسم می‌کنید و تصویر زیبای آن را به روح سرشار از امید و ایمان خود هدیه می‌کنید، فرآیند شکل‌گیری و تحقق پیوستن آن به واقعیت نیز شروع می‌شود. اکنون قوانین عالم کائنات، جهان را ملزم می‌کند که تمامی ذراتش دست به دست هم بدهند تا به رؤیای شما، شکل واقعی ببخشند.

تصویر آرزوی شما، از ذهنتان خارج می‌شود و به عالم محیطتان انتقال می‌یابد. ارتعاشات شدید ذهن، جهان را ملزم می‌کند تا جاده‌ی اتصال شما به آن آرزو را هموار کند، موانع را بکوبد و تک تک دروازه‌ها را به‌رویتان بگشاید. اکنون قانون جذب فعال شده و می‌خواهد مطلوب بی‌نظیر شما را، هر چقدر دسترس‌ناپذیر باشد، به‌سمتتان فرا خواند و به آن آرزو حکم می‌کند که همین الان، از آن شما شود. پس این شما هستید که باید هدفتان را به‌روشنی برای خود تعیین کنید و خود را توانا و مایل بدانید تا بتوانید به آن، شکلی حقیقی ببخشید. این گوی و این میدان! موفق باشید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۵۵
mina nikseresht
پنجشنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۳:۴۶ ب.ظ

فرار از مشکلات ممنوع

فرار از مشکلات ممنوع

آنتونی رابینز

سخنران و نویسنده‌ی مشهور بین‌المللی

چندین سال پیش شرکتی افتتاح کردم و در آن مشغول به کار شدم. مدت چند سال سر از پا نمی‌شناختم و تلاش می‌کردم و بسیار موفق هم بودم. همچنین اوضاع مالی بسیار عالی بود. توانسته بودم فرارت از همه‌ی محدودیت‌های خود قدم بردارم و رشد کنم، هر کاری از من ساخته بود.

بعدها فهمیدم شریک و همکارم اختلاس کرده و قرض بالا آورده است! مشکل کوچکی نیست، نه؟ همه می‌گفتند محال است بتوانم این مشکل را حل کنم، اما گوشم به این حرف‌ها بدهکار نبود.

یک سال طول نکشید که راه حلی پیدا کردم و اوضاع را متحول ساختم. این مشکل باعث شد امروزه با هر مشکل دیگری که مواجه شوم، حل آن برایم ساده باشد. اصلاً خودم را نمی‌بازم. فوری از خود می‌پرسم چه کار باید بکنم که وضعیت را به نفع خود تغییر دهم؟ و هم مشکل را حل کنم و هم موفقیت دیگری از آن به دست آورم؟ از خود می‌پرسم چگونه می‌توانم از آن هم برای امروز و هم فردای خود استفاده کنم؟

در باتلاق نیفتید

وقتی عصبانی و ناراحت هستید در مشکل خود به دام می‌افتید. هر چه بیشتر عصبانی شوید و دست‌وپا بزنید، بیشتر در باتلاق مشکلات فرو خواهید رفت. اگر مدام روی مشکل و نه به راه حل تمرکز کنید، تنها مشکلات را دیده و راه‌حل‌ها را نخواهید یافت.

فرار از مشکلات ممنوع

وقتی ما انسان‌ها با مشکلی مواجه می‌شویم روی خود را برمی‌گردانیم و دوست داریم وانمود کنیم که هیچ مشکلی وجود ندارد. می‌خواهیم باغچه یا باغی زیبا و پرگل داشته باشیم اما وقتی با علف‌های هرز مواجه می‌شویم خود را می‌بازیم.

خودمان را گول می‌زنیم و با گفتن این جمله که: «کدام علف هرز؟ باغچه‌ی من پر از گل‌های زیباست. یک دانه علف هرز نمی‌توانی پیدا کنی.» خود را فریب می‌دهیم. بهترین روش برای فرار از مشکلات آن است که به روی خودمان نیاوریم که مشکل داریم و مشکلات را انکار کنیم. همان کاری که بسیاری از ما در زندگی انجام می‌دهیم.

دوستای خوبم، هرگز نمی‌بایست از مشکلات روگردان باشیم. شاید بهتر باشد بعضی وقت‌ها از حضور و وجود مشکل هیجان‌زده شویم. من وقتی در زندگی شخصی یا کاری خود با مشکلی مواجه می‌شوم می‌گویم: «مشکل پیش آمده که بسیار هیجان‌انگیز است!؟» در این مواقع از واژه‌ی هیجان‌انگیز استفاده می‌کنم تا احساسی را که در قبال آن دارم تغییر دهم! برای توصیف مشکل و مسأله‌ی خود می‌توانم از واژه‌های دیگری استفاده کنم اما این کار را نمی‌کنم و معمولاً سعی می‌کنم از واژه‌های مثبت‌تری استفاده نمایم.

نخستین قدم آن است که خودمان را نبازیم و ناراحت و عصبانی نشویم. چون وقتی عصبانی هستیم نمی‌توانیم روی راه‌ حل‌ها تمرکز کنیم. چنان چه بر مشکلات تمرکز کنیم و مدام بگوییم: «آه خدای من چرا همیشه این بلاها سر من می‌آید» به جایی نخواهیم رسید.

درس‌آموزی از مشکلات

دوستان و عزیزان من، گاهی‌اوقات درد و رنج بهترین دوست و معلم ماست. گاهی درد و رنج مطالبی به ما می‌آموزد که لذت و شادی هرگز نمی‌تواند بیاموزد. گاهی‌اوقات به هنگام رویارویی با مشکلات است که شروع به تفکر و تعمق می‌کنیم و پوست می‌اندازیم و آب‌دیده می‌شویم.

تعمق و تفکر کمک می‌کنه نکته‌های اساسی و کلیدی را درک کنیم و این نکته‌ها هستند که در نهایت موجب رشد و پیشرفت ما می‌شوند. اما آیا این بدان معناست که به دنبال مشکلات و دردسرها بگردیم؟ خیر. نیازی نیست به دنبال آن‌ها باشید. شاید بگویید که دیگر خسته شده‌اید و به مشکلات بیشتری نیاز ندارید. اما واقعیت امر آن است که دارید خودتان را گول می‌زنید. زیرا تا زمانی که انسان زنده است، گه‌گاهی در زندگی‌اش با موانع و مشکلاتی مواجه می‌شود. سعی نکنید بر آن سرپوش بگذارید. با آرامش آن را حل کنید و از آن‌ها درس بیاموزید.

همواره در آینده با موقعیت‌هایی مواجه خواهید شد که در آن‌جا آموخته‌هایتان کمکتان خواهد کرد و مفید خواهد بود. آموخته‌هایی که نتیجه‌ی مشکلات و دشواری‌های گذشته است. لحظه‌ای به تمام آنچه مشکلات به شما آموخته‌اند نگاه کنید. شگفت‌انگیز است که چقدر از مشکلات و سختی‌های زندگی می‌آموزید و رشد می‌کنید بی‌آن‌که خودتان بدانید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۴۶
mina nikseresht
پنجشنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۳:۱۵ ب.ظ

چه رازی در تصور کردن نهفته است؟

چه رازی در تصور کردن نهفته است؟

وقتی والت دیسنی طرح سرزمینی شگفت‌انگیز را توصیف کرد که زمینی وسیع را در بر می‌گرفت و هر ساله میلیون‌ها گردشگر را جذب می‌کرد؛ بسیاری از انسان‌ها تصور می‌کردند که او دیوانه است. دیسنی در ذهنش مشاهده می‌کرد که بسیاری از تصوراتش به واقعیت پیوسته‌اند؛ اما متأسفانه او قبل از مراسم گشایش پارک تفریحی اپکات از دنیا رفت. در روز مراسم، گزارشگری به‌سوی همسر والت دیسنی رفت و به او چنین گفت: ”بسیار تأسف‌بار است که والت امروز این‌جا نیست تا شاهد این مراسم باشکوه باشد.“ خانم دیسنی بی‌درنگ پاسخ داد: ”او، مدت‌ها قبل، این مجموعه و این مراسم را در ذهنش دیده بود؛ قبل از آن‌که من و شما بتوانیم چنین رؤیایی را باور کنیم.“

”تصورکردن به‌راستی اهمیتی بسیار دارد. تصورکردن درحقیقت طرحی از پیش تعیین‌شده برای جذب‌کردن اموری در آینده است.“

آلبرت اینشتین

وقتی به‌خوبی دراین‌باره بیندیشید؛ پی می‌برید محیطی که در آن زندگی می‌کنیم و کالاهای ساخت بشر، همه و همه، در ابتدا فقط یک رؤیا یا تصور بوده‌اند. وقتی انسان‌ها دستیابی به خواسته‌های ارزشمندشان را در ذهنشان تصور می‌کنند؛ به‌معنای‌واقعی انگیزه می‌گیرند تا تصوراتشان را به واقعیت تبدیل کنند. هرچه اهداف ارزشمندمان را با وضوحی بیشتر تصور کنیم؛ راه‌هایی بیشتر را برای دستیابی به آن‌ها می‌یابیم و این احتمال را افزایش می‌دهیم که رویدادهای زندگی‌مان به شیوه‌ی مناسب و دلخواه‌مان اتفاق بیفتد. بسیاری از انسان‌ها زندگی‌شان را فقط با این امید سپری می‌کنند که با بهترین رویدادها روبه‌رو شوند؛ اما وقتی خودمان تلاش نمی‌کنیم و همه‌ی امور زندگی‌مان را به شانس نسبت می‌دهیم، رویدادهای زندگی‌مان نیز به‌ندرت به‌نفع ما اتفاق می‌افتد. تصورکردن زمانی تأثیرگذار است که به انسان انگیزه‌ی کافی ببخشد تا در مسیر دستیابی به اهداف ارزشمندش به‌شدت بکوشد. برای رویاروشدن با بهترین رویدادها در زندگی فقط و فقط امیدواربودن کافی نخواهد بود. تصورکردن به سه شیوه‌ی مؤثر عمل می‌کند:

1. خلاقیت شما را برمی‌انگیزد.

2. مغزتان را متمرکز می‌کند تا به کمک آن بتوانید به دارایی‌ها و منابع موجود در دسترستان توجه کنید.

3. انسان‌ها، منابع و فرصت‌هایی را به‌سوی شما جذب می‌کند که برای دستیابی به اهداف ارزشمندتان به آن‌ها نیاز دارید.

 

”آیا موضوعی ناگوارتر از نابینابودن وجود دارد؟ بله، انسانی که هدفی ارزشمند ندارد و تصویری را دراین‌باره در ذهنش نمی‌پروراند. بسیار ناخوشایند است که چشمانی بینا داشته باشیم؛ اما تصویری را در ذهنمان نپرورانیم.“

هلن کلر

پژوهشگران دانشگاه هاروارد با پژوهش خود چنین موضوعی را اثبات کرده‌اند: دانش‌آموزانی که از قبل رویدادهای مناسب و دلخواه‌شان را تصور می‌کنند به‌راستی همه‌ی وظایفشان را کمابیش با دقتی 100درصدی انجام می‌دهند؛ اما دانش‌آموزانی که قدرت تصورشان را به‌کار نمی‌برند در انجام‌دادن وظایفشان فقط 55درصد دقتشان را به‌کار می‌برند. آیا این موضوع به‌راستی شگفت‌انگیز نیست؟

جک نیکلاس، بازیکن افسانه‌ای گلف، با بیش از صد پیروزی در مسابقات مختلف، چنین گفت: ”هرگز حتی در تمرین نیز ضربه‌ای را به توپی نزده‌ام؛ مگر این‌که تصویری دقیق و متمرکزشده را از قبل درباره‌ی آن در ذهنم می‌پروراندم. تصاویر ذهنی‌ام همچون فیلمی رنگی هستند. در ابتدا مشاهده می‌کنم که قصد دارم مسابقه را کجا به‌پایان برسانم؛ سپس، توپ سفیدرنگ و زیبا را روی چمن سبز روشن می‌نگرم. در مرحله‌ی بعد، صحنه به‌سرعت تغییر می‌کند و من توپ را در حالی مشاهده می‌کنم که به‌سوی مکان دلخواهم می‌رود. مسیر توپ، شکل آن و حتی حرکتش را روی زمین تصور می‌کنم. سپس، این تصویر به‌تدریج محو می‌شود و تصویر بعدی به من نشان می‌دهد که تصویرهای گذشته‌ی ذهنم به واقعیت تبدیل خواهد شد.“

برای شکوفاکردن قدرت تصورتان هرگز ضرورتی ندارد که ورزشکار باشید. تصورکردن در همه‌ی زمینه‌ها تأثیرگذار است. وقتی اهداف ارزشمندتان را به‌گونه‌ای تصور می‌کنید که گویا از قبل به‌ثمر رسیده‌اند؛ تضادی در ذهنتان به‌وجود می‌آید. در این وضعیت، مغزتان می‌داند که بین موقعیت فعلی شما و تصوراتتان شکافی وجود دارد؛ بنابراین، اقدامات لازم را برای پرکردن این شکاف انجام می‌دهد. اقدامات مغزتان در این زمینه سبب می‌شود تصوراتتان به واقعیت بپیوندد.

پس از مدتی پی می‌برید هر روز صبح با اندیشه‌هایی جدید دراین‌باره از خواب برمی‌خیزید که چگونه می‌توانید به اهداف ارزشمندتان برسید. شاید پی ببرید به‌صورت غیرمنتظره کارهایی را انجام می‌دهید که به شما کمک می‌کند تا به مرحله‌ی دستیابی به اهدافتان نزدیک‌تر شوید. ناگهان پی می‌برید که برای نخستین بار در کلاس درس حضوری فعال دارید؛ برای انجام‌دادن کارها یا مسؤولیت‌هایی جدید داوطلب می‌شوید؛ برای دستیابی به خواسته‌ها و اهداف ارزشمندتان پول پس‌انداز می‌کنید یا در زندگی شخصی هرچه بیشتر از دشواری‌های موجود در مسیر دستیابی به اهداف ارزشمندتان استقبال می‌کنید. شما همه‌ی این کارها را انجام می‌دهید تا بتوانید هرچه بیشتر از خودتان و زندگی‌تان بهره ببرید.

در آن زمان که دست‌به‌کار می‌شوید؛ نیمی از راه را پیموده‌اید.

شما در مسیر دستیابی به موفقیت قرار دارید.

به این کار خوب و سازنده‌ی خودتان ادامه دهید.

تردیدی وجود ندارد که تصورکردن برای دستیابی به موفقیت به‌راستی شیوه‌ای تأثیرگذار محسوب می‌شود؛ اما این شیوه را نیز، همچون شیوه‌های دیگر، باید خودتان به‌کار ببرید. هیچ‌کس نمی‌تواند شما را به انجام‌دادن این کار مجبور کند و هیچ‌کس نیز این کار را برای شما انجام نخواهد داد. درحالی‌که درباره‌ی اهدافتان می‌اندیشید؛ آن‌ها را به‌گونه‌ای تصور کنید که گویا از قبل کامل شده‌اند. لازم نیست همه‌ی وقتتان را به انجام‌دادن این کار اختصاص دهید؛ فقط کافی است پنج تا ده دقیقه از روزتان را برای این کار صرف کنید. تصورکردن به‌راستی یکی از مهم‌ترین شیوه‌ها محسوب می‌شود که با به‌کارگیری آن می‌توانید رؤیاهای ارزشمندتان را به واقعیت تبدیل کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۱۵
mina nikseresht