روان سالم تر

مشخصات بلاگ
روان سالم تر

امروزه نیاز به تغییر لازمه ی داشتن یک زندگی موفق است. افرادی که همه روزه تصمیم به تغییر می گیرند تا امروزشان با دیروزی که رفته است و فردایی که نیامده متفاوت باشد افرادی هستند که تغییر و تحول را لازمه ی رشد و داشتن یک زندگی سالم و شاد می دانند.
این وبلاگ به شما کمک خواهد کرد تا تغییری هرچند کوچک در زندگی خودتان ایجاد کنید. خوشحال می شوم به عنوان یک راهنما سهمی در زندگی تان برای تغییر داشته باشم.
با آرزوی موفقیت برای شما

بایگانی
آخرین نظرات

ای اف تی ( EFT ) تکنیکی است برای رها سازی احساسات در ضمیر ناخودآگاه و غلبه بر برخی بیماری های روان تنی مثل ام اس، میگرن، اختلالات ذهنی، مشکلات معده و که مخفف عبارت Emotiona Freedom Techniques میباشد.

ای اف تی (EFT) توسط گری کریگ که فارغ‌ التحصیل دانشگاه استنفورد آمریکاست، در سال ۱۹۹۷ ابداع شد. گری کریگ هسته اصلی این تکنیک رو از دکتر کالاهان یادگرفت و برای تکمیل روش خود از ان ال پی هم استفاده کرد و در نهایت ای اف تی امروزی رو ابداع کرد و در سال ۲۰۱۷ کتاب استاندارد طلایی ای اف تی رو منتشر کرد.

در سال ۲۰۱۲ بالاترین مرجع روانشناسی امریکا موسوم به APA، با تحقیق و بررسی ای اف تی بر روی هزاران نفر، مجوز آموزش ای اف تی رو صادر کرد و این تکنیک رو بعنوان علم پذیرفت.

قبل از اینکه به ادامه معرفی این تکنیک بپردازیم، میخوام درباره عملکرد آمیگدال که قسمتی از مغزه اطلاعات مفیدی بهت بدم که بتونی به واسطه شناخت آمیگدال و استفاده از تکنیک ای اف تی، احساسات منفی و ناخوشایند رو رها کنی و اثر منفی تروماها رو خنثی کنی، در موقعیتهای مختلف هیجانات و احساساتت رو کنترل کنی، برای بهبود روابط عاطفی و کاری ازش استفاده کنی، از ظرفیت ها و توانایی هات نهایت استفاده رو ببری و در نهایت باعث بهبود کیفیت زندگیت بشی.

خب بریم سراغ آمیگدال و عملکرداش

آمیگدال یا بادامه یا غده ی کاجی در مغزِ میانی قرار داره، سیزده تا هسته داره که هرکدوم عملکردای مختلف دارن، خیلی کارا انجام میده اما وظیفه اصلیش آژیر خطر بودنه! یعنی هشدار میده که چه وضعیتی خطرناکه.

آمیگدال خاطرات رو به احساسات ربط میده. ما معمولا از شرایطی که نسبت بهش احساس ناخوشایند داریم دوری میکنیم که میتونه ریشه در خاطرات و تجربیات ناخوشایند یا بستر فرهنگی ای در آن رشد میکنیم، داشته باشه.

وقتی آمیگدال بگه این اتفاق چیز بدیه! آژیر خطر مغز روشن میشه چطوری؟ واکنشهای بیولوژیکی نشون میده! ضربان قلب بالا میره مردمک چشم گشاد میشه، کورتیزول آزاد میشه واینا اتفاق میفته که بدن رو برای عکس العمل حمله یا فرار آماده کنه.

واکنش دیگه ای که آمیگدال انجام میده ، اینه که در مواقع تنش زا، بخش های دیگه ذهن رو غیر فعال می کنه تا تمام تمرکزش روی مشکل جمع شه. دوپامین ترشح و کارکرد ذهن مختل میشه! یعنی فراموش میکنی چکار بکنی و نکنی! اصطلاحا مغز سفید میشه و وقتی از آن شرایط خارج میشی مغز به حالت قبل برمیگرده و دوباره به فایلِ اطلاعاتت دسترسی پیدا میکنی و جواب ها یادت میاد.

حساب کنید چقدر آدما روزانه با افکار منفی و استرس دائما این قسمت رو تحریک می کنن، در واقع آنها سیستم آژیر خطرِ ذهنی رو بطور دائمی روشن میگذارن و نمیتونن فرقی بین شرایط خاص و شرایط معمولی قائل بشن! در حالیکه وظیفه آمیگدال اینه که در مواقع اضطراری به ما هشدار بده. اگه این سیستم بطور دائمی فعال باشه، بخش های دیگه ذهن مثل لذت بردن از زندگی یا شادی رو نیمه فعال می کند و بهمون یادآوری می کند که: “الان بدنمون در وضعیت اضطراریه وقت لذت بردن نیست!”
برای همینه که چرا اکثراوقات حال خوبی نداریم!

عکس العمل دیگر آمیگدال اینه که در لحظات تنش زا کاری میکنه که هوشیار و آگاه به رفتارمون نباشیم.

خب اجازه بدین مثال بزنم

معلم دانش آموزی رو میبره پای تخته ازش سوال میپرسه و فرد هم بلد نیست، معلم سرزنش یا تنبیهش میکنه بقیه هم مسخرش میکنن، چه اتفاقی میفته؟ آمیگدال دفعات بعد که در این شرایط قرار بگیره اینو یه موقعیت خطرناک تصور میکنه آژیر خطر فعال میشه و واکنش ها شروع میشه. ممکنه جواب سوالم بلد باشه، ولی ذهنش قفل میکنه و مغزش سفید میشه در نتیجه نمیتونه به اون اطلاعات دسترسی پیدا کنه ولی وقتی از آن شرایط خارج بشه جواب سوال ها هم یادش میاد.

احتمالا تجربه کردین زمانی که کسی، چیزی بهتون میگه یا رفتاری انجام میده و تو میمونی چی بهش بگی! بعدا یادت میفته ای بابا کاش اینطوری جوابشو میدادم!


یا بخاطر استرس رفتاری انجام میدی که بابتش شرمنده میشی که ای وای چرا من اون کارو کردم!
بله دوستان همه این کارا زیر سر آمیگدالِ عزیزمونه!

رابطه آمیگدال و ای اف تی چیست؟

یکی از دوستانم بدلایلی از زمانهایی که توجه همه بهش معطوف میشد از حرف زدن تو جمع خصوصا غریبه ها میترسید و خجالت میکشید.

یکی از ریشه هاش برمیگشت به خاطره ای از دوران کودکیش، در جمعی حرف میزنه و مورد تمسخر قرار میگیره، آمیگدالش این موقعیت رو بعنوان موقعیتی که قراره احساس بدی رو تجربه کنه، تصور میکنه، یه موقعیت خطرناک! هر زمان که مورد توجه جمعی قرار می گرفت یا می خواست در جمعی صحبت کنه آژیر خطر مغزش روشن میشد و عکس العمل فرار رو انتخاب میکرد؛ برای اینکه آمیگدال راحت پسنده، نمیخواد تغییر کنه و از دایره امن و راحتش بیرون بیاد.

 

در نتیجه ی این رفتار فرصت هاش رو از دست داد نمی توست ظرفیتها و توانایی هاش رو نشون بده، از پایان نامه ش دفاع کنه، تو مصاحبه های کاری موفق بشه یا روابط خوبی رو با آدمای جدید تجربه کنه.

 

با استفاده از تکنیک ای اف تی (EFT) به دوستمون کمک کردیم که بتونه رابطه آمیگدال رو با اون موضوع و شرایط عوض کنه یعنی تونست اون بار هیجانی و احساسی رو از بین ببره، بدنبالش آژیر خطر خاموش شد و واکنش آمیگدال تغییر کرد، در نتیجه با ترکیب ای اف تی و تکنیک های دیگر تونست مسیرهای عصبی جدیدی رو بسازه.

اخیرا از پایان نامه ش با موفقیت دفاع کرد و مطمئنم که میتونه از پسِ مصاحبه کاریش هم بربیاد.

با استفاده از ای اف تی احساسات ناخوشایند انباشته شده رو هدف میگیریم و برای همیشه از شرشون خلاص میشیم.

حالا بریم سراغ معرفی جامع ای اف تی EFT

کاربرد ای اف تی چیست؟

از ای اف تی برای حذف خاطرات ناخوشایند و تروما، رهاسازی احساسات منفی و نامطلوب مانند استرس، ترس و استفاده میشه و همینطور میشه از این تکنیک برای تغییر، حذف و جایگزینی باورها و عادت ها، حل مشکلات روان تنی و روحی بهره برد.

ای اف تی میتواند به درمان جسم از طریق برطرف کردن عوامل انرژیکی و احساسی آن کمک کند.

طبق دانش عمومی هرگونه تنش احساسی میتونه مانع توانایی بدن در شفای جسم بشه، پزشکان مدتهاست که میدونن مسائل احساسی میتونه بر شیمی بدن اثر بگذاره و باعث بروز انواع مشکلات جسمی از ریزش مو و مشکلات پوستی گرفته تا نقص سیستم ایمنی و سرطان ها شه.

وقتی از تکنیک ای اف تی برای رهاسازی احساسات گناه، استرس، ترس، خشم و خاطرات تروما استفاده میکنیم، علائم جسمانی هم بهبود پیدا میکنن.

در خیلی از موارد میشه از ای اف تی (EFT) مستقیما بر روی علائم جسمانی بدون رهاسازی احساسی، استفاده کرد و باعث تخفیف علائم جسمانی شد.

در ای اف تی فرد با شناسایی و سنجش میزان احساسات خود مثل ترس یا اضطراب، تلاش میکنه که احساسات رو از حالت ابهام و ناشناس بودن بیرون بیاره که این مرحله خیلی مهمه.

چرا؟

فرض کن توپ پر از بادی رو با دست زیر آب نگه داشتی، چقدر طول میکشه تا خسته شی؟ ۱۰ دقیقه؟ یکساعت؟ یک روز و؟ بالاخره خسته میشی و توپ رو رها میکنی.ما در طول زندگی دقیقا همین کار رو کنیم. یعنی احساساتمون رو به جای ابراز، سرکوب می کنیم و به اعماق ناخودآگاهمون میفرستیم و می ترسیم که خدایی نکرده توسط دیگران قضاوت شیم و این روند اشتباه ادامه پیدا می کنه تا زمانی که خسته شده و قدرت احساسات سرکوب شده از توان ما بیشتر شه.

اگر به احساسات سرکوب شده رسیدگی نکنیم، دیر یا زود با قدرت مخرب بیشتر، باعث انواع بیماری ها مثل میگرن، افزایش وزن، دیابت، افسردگی، معده درد و میشه.

در ای اف تی( EFT) که فرایندی دو مرحله ای ست، احساسات رو به سطح ذهن خودآگاه میاریم. اول بصورت ذهنی روی مسئله مورد نظر خاص تمرکز میکنیم و یا عباراتی رو تکرار میکنیم و بعد همزمان با ضربات انگشت روی برخی از نقاط مریدین ها آنها رو تحریک میکنیم. به این ترتیب انرژی رو از حالت سکون خارج می کنیم. با تکرار این کار فرد در زمانی کوتاهی به آرامش و صلح درونی خواهد رسید.

ای اف تی اغلب مدت زمان لازم برای درمان به روش های متداول رو از سالها و ماهها به چندساعت و چند دقیقه کاهش میده.

تحقیقات زیادی روی تکنیک ای اف تی صورت گرفته از جمله مقاله دیوید فاینستاین اما اگر میخوای قدرت واقعی این تکنیک رو درک کنی، خودت دست بکار شو و امتحانش کن!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی