روان سالم تر

مشخصات بلاگ
روان سالم تر

امروزه نیاز به تغییر لازمه ی داشتن یک زندگی موفق است. افرادی که همه روزه تصمیم به تغییر می گیرند تا امروزشان با دیروزی که رفته است و فردایی که نیامده متفاوت باشد افرادی هستند که تغییر و تحول را لازمه ی رشد و داشتن یک زندگی سالم و شاد می دانند.
این وبلاگ به شما کمک خواهد کرد تا تغییری هرچند کوچک در زندگی خودتان ایجاد کنید. خوشحال می شوم به عنوان یک راهنما سهمی در زندگی تان برای تغییر داشته باشم.
با آرزوی موفقیت برای شما

بایگانی
آخرین نظرات
جمعه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۲۵ ب.ظ

چرا بررسی هیجانات در ازدواج مهم است؟

                                                                                    

پیش بینی کننده های ازدواج می تواند شما را به سمت موفقیت یا شکست در یک رابطه پیش ببرد. اینکه ما پیش از ازدواج به مشاور متخصص موضوع مراجعه کنیم(دقت کنید کسی که آسیب شناسی روانی بلد باشد، کسی که درمان کلینیکی و تخصصی بالینی انجام داده باشد و بتواند مشکلات روانی اعم از اختلالات شخصیت و روان را تشخیص بدهد تا در صورت نیاز شما را به سمت درمانگران بالینی سوق بدهد تا ازدواج) تا بتوانیم انتخاب درستی در امر مهم ازدواج داشته باشیم موضوع قابل توجهی است که شاید امروزه نسبت به گذشته به خاطر بالابودن آمار طلاق بیشتر توجه می شود هرچند که هنوز هم این رقم بسیار کم است و در مناطق کوچک چون شهرستان ها، روستاها اصلاً به این موضوع توجهی نمی شود.

بهرحال پیش بینی کننده های یک ازدواج موفق چیست و آیا ما می توانیم به کمک آنها تشخیص بدهیم که این ازدواج به سمت داشتن یک زوجیت سالم در کنار رابطه ی خوب عاطفی پیش برود و خانواده کارکردهای اصلی خود را درون خود جای بدهد یا خیر؟

یکی از پیش بینی کننده های مهم ازدواج که بررسی آن در قبل ازدواج ضرورت دارد، هیجانات فرد است. به این صورت که ما باید بدانیم فردی که با او ازدواج می کنیم تا چه اندازه هیجان طلب است؟ آیا با داشتن یک زندگی روتین و بی هیجان نیازهایش پاسخ داده می شود یا اینکه یک زندگی پرشور و حرارت و گرم خواسته ی نیازهای اوست؟ هیجان ها تا چه اندازه در تشخیص زوج مهم است؟ بسیار مهم.

هیجانات تعیین کننده ی خُلق شماست. تصور کنید فردی که هیجان طلب است یا به نوعی شدت هیجانات او در زندگی بالاست (رابطه ی گرم را می طلبد، هر روز دنبال پیش آوردن هیجانی در زندگیست، برای او زندگی بی هیجان به معنای سردی رابطه است، زندگی بی هیجان فرد را ارضای روانی نمی کند و از آن طرف نداشتن هیجان در فرد، او را به سمت های منفی سوق می دهد: اعم از مصرف مواد مخدر یا اعتیاد به هر چیز ناسالم که آسیب زننده به روان و سلامت جسم اوست) با فردی ازدواج کند که خٌلق هیجانی پایینی دارد. آن وقت چه اتفاقی می افتد؟ هیچی؛ آن زندگی قطعاً به طلاق می انجامد. فرد به دنبال پارتنری می گردد که هیجاناتش را با او تنظیم کند، چرا که از رابطه ی زناشویی خود لذت نمی برد. در نتیجه ازدواج ختم به خیانت عاطفی و مسائل دیگری می شود.

به اطرافتان دقت کنید. زوج هایی را دیده اید که آقا بسیار پرهیجان و خانم بسیار کم هیجان و بی احساس است. او از داشتن یک زندگی پرشور و نشاط لذت می برد مثل اینکه سفر بروند، کوه و گردش و تفریح توأم با زندگی باشد، هر روز دنبال انجام کارهایی است که هیجانات روزمره اش را پاسخ بدهد(برای همین افرادی که هیجان طلب هستند اغلب رفیق باز هم هستند، اغلب مردان هیجان طلب که متعهد به رابطه ی زناشویی خود هستند اگر همسری با هیجانات پایین داشته باشند بخشی از هیجانات شان را با کار ارضا می کنند، دائماً به دنبال موفقیت های کاری می گردند و البته غرق در کار می شوند، ممکن است برخی با سیگار کشیدن به بخشی از این هیجان خواهی پاسخ بدهند، ممکن است برخی دیگر به خاطر این هیجان خواهی رو به روابط فرازناشویی ببرند و امثال اینها) برای همین سطح دوپامین افراد هیجان طلب غالباً بالاست و اگر این دوپامین به هر دلیلی پایین بیاید با انجام کارهایی به دنبال بالابردن هیجان خود هستند.

ما سه سطح خُلقی را برای افراد تعریف می کنیم:

دیس تایمی یا افسرده خویی: افرادی افسرده ای که روحیه ی مثبتی ندارند، بی حس و حال و اغلب در مود پایین، دائماً افکار منفی دارند و احتمالات منفی هم می دهند مثلاً در آینده قرار است فلان اتفاق منفی بیفتد و همیشه به دنبال متأثر شدن از خبرهای منفی هستند.

هایپر تایمی ها: افرادی امیدوار، پر انرژی، جنگنده، پر انگیزه، هدفدار و با برنامه و چندبُعدی و... این افراد تنها در یک زمینه دنبال موفقیت نیستند. فوق لیسانس معماری گرفته است، دوره های طراحی داخلی را هم گذرانده، تافل زبان دارد، شیرینی پز و آشپز ماهری است و در زمینه های ورزشی فعالیت دارد و ... این افراد هایپر تایمی هستند که از دید افراد، افراد موفق نامیده می شوند.

Uتایمی ها: افرادی که عاطفه و خلق یکسانی دارند. همه چیز ثابت و یکنواخت است.

سیکلوتایمی ها: گاهی بالا هستند و گاهی پایین. به این مفهوم که گاهی بسیار پرهیجان است و از بیرون عاملی وجود دارد که هیجان آنها را بالا می برد و گاهی هم پایین که از بیرون هیجانی به آنها وارد نشده است و خلق آنها افت می کند.

همه ی ما متأثر از تمام اینهاییم. اما یک شخصیت سالم هیجانات باثبات و یکنواخت دارد. نه خیلی بالا و نه خیلی پایین. اگر زندگی یکنواخت باشد دنبال هیجان زیادی نیست به بیراهه نمی رود و ثبات هیجانی دارد.

بهرحال آنچه مورد اشاره ی این بحث بود اینکه باید پیش از ازدواج هیجانات فرد بررسی شود تا سطح خلقی و میزان هیجان خواهی فرد مشخص شود. چرا که اگر هیجانات دو نفر با یکدیگر تنظیم نباشد حتماً آن زندگی منتهی به طلاق خواهد شد.

تصور کنید یک فرد هایپر تایمی  که موفقیت های زیادی در زندگی کسب کرده است با فردی ازدواج کند که از لحاظ خلق در حالت دیس تایمی یا افسرده خویی است. چه اتفاقی می افتد؟ زندگی تبدیل به جهنم می شود.

فردی که با موفقیت هایش دنبال هیجان می گردد و زمانی که یک موفقیت او پاسخی به هیجان خواهی او باشد به سراغ موفقیت های بعدی می رود.

برای همین می گوییم چنین افرادی نباید با افرادی ازدواج کنند که یک زندگی معمولی را تجربه کرده اند.

خانمی را می شناختم که مدرک تحصیلی دیپلم داشت، با مردی ازدواج کرد که مدارج تحصیلی عالی داشت و متأسفانه به خاطر این باور غلط در مردان  هیجان طلبی که در انتخاب همسر، فردی را انتخاب می کنند که خانه دار، فاقد تحصیلات عالی یا تمام هم و غمش تربیت فرزند و فرزندآوری باشد در نهایت خواهید دید این مردان به همسرشان خیانت می کنند. چرا؟ به دلیل هیجانات. دیدن همسری که خانه دار است، مدام بهانه می گیرد و از نبودن ها و نداشتن ها ناله می کند، فردیت توسعه یافته ای ندارد و اگر هم هنری داشته باشد آن هنر جوابگوی هیجانات مرد و سطح انتظارات او نیست و البته درگیر کارهای روزمره و انجام اغلب کارهای روتین خانه و رسیدگی به فرزند است و آن وقت که خیانت رخ می دهد افراد دنبال چرایی خیانت طرف مقابل خود می گردند در حالیکه تمام اینها قابل پیش بینی بوده است. روابط فرازناشویی وسیله ای است برای پاسخ به هیجانات پاسخ نداده شده ی فرد در ازدواجش.

پس آیا می توان پیش از ازدواج تشخیص داد که فردی پس از ازدواج به شما خیانت می کند یا خیر؟ بله.

پیش تر در مورد وفاداری و سنجش آن در مباحث گذشته صحبت کرده بودم. اما یکی از ملاک های تشخیص میزان وفاداری فرد را با سطح گذشت او از خطاهای افراد نزدیک زندگیش می توان مورد ارزیابی قرار داد. حتماً یکی از سوالات خواستگاری تان را این بگذارید که ببینید آیا فرد دوستی داشته است که در حقش خطایی خصوصاً بزرگ مرتکب شده باشد و او از آن گذشت کرده باشد؟ گاهی خطاها جسمی بوده و گاهی هم روحی. زمانی که از فرد در این باره سوال می پرسید حتماً اشاره به این خواهد کرد که گذشت از خطایی برای او بسیار سخت بوده اما اگر او در پاسخ به شما گفت که از خطای آن فرد نزدیک زندگیش مثل رفیق صمیمی گذشت کرده است و به زندگی و اخلاق خوبش ادامه داده حتماً این فرد در زندگی فرد وفاداری به شما خواهد بود. در غیر این صورت نه. گاهی فرد می گوید نه زمانی که دیدم نفر مقابلم چنین خطایی را در حقم مرتکب شده بود رابطه ام را با او قطع کردم و او را از زندگیم حذف کردم. چنین افرادی غالباٌ در زندگی مشترک خود دچار خیانت خواهند شد.

سطح هیجانات زوج ها باید شبیه به هم باشد. داشتن خُلق خیلی بالا و یا خُلق خیلی پایین و هم سطح نبودن میزان هیجانات فرد به هم، نمی تواند تضمین کننده ی ازدواج موفق باشد. کسی که از داشتن یک زندگی آرام لذت می برد نمی تواند در کنار کسی قرار بگیرد که در روزش به دنبال هیجان می گردد و اگر این هیجان به شکل های مختلف در زندگی روزمره اش نباشد دچار رخوت، سستی و کسالت یا افسرده گی خواهد شد.

در مباحث بعدی بیشتر در این موضوع خواهم نوشت.

یادتان باشد مشاوره ی پیش از ازدواج یک امر بسیار تخصصی است و نیاز به دانش فراوان دارد. ضمن آنکه دانش روان شناسی می طلبد و شما باید به افرادی مراجعه کنید که تحصیلات لازم در این زمینه را کسب کرده و تجربه ی موفقی در مشاوره های پیش از ازدواج داشته اند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۱/۱۷
mina nikseresht

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی